Onderzoek naar vocht in de weg

Onderzoek naar vocht in de weg

Wanneer we voor een weg een onderhoudsmaatregel willen bepalen kijken we naar de wegconditie. Vaak gaat dat visueel, met het blote oog. Soms hebben we geluk dat een weg opdroogt na een regenbui. Dan kunnen we aan het opdrogen zien of er een verhoogde kans is op onderliggende schades.
Maar op deze manier kan men nooit alles vaststellen, nog los van de vraag hoe lang dit zou duren. Wat als er een betere en snellere methode zou bestaan om een weg te onderzoeken en daarmee ook spoedig een onderhoudsmaatregel te bepalen? Daar kunnen wij met onze radartechniek zeker aan bijdragen, onze apparatuur werkt dag en nacht en bij alle weersomstandigheden.

Visueel bepalen van de wegconditie.

Soms kan men aan het opdrogen zien of er een verhoogde kans is op onderliggende schades.

Meestal is dus zo’n visuele beoordeling van een weg geen optie. Het weer hebben we immers niet in hand. Daarom gebruiken wij een speciale toepassing van radartechniek om vocht in de weg op te sporen. Ook als deze opgedroogd lijkt. De reflecties van het radarsignaal geven informatie over de aanwezigheid van vocht in deze laag.

Wegenscan in beeld gebracht met de daarbij behorende boorkernen.

Onlangs hebben we samen met de gemeente Apeldoorn een geslaagde proef uitgevoerd. Hierbij hebben we met onze scanauto de weg in beeld gebracht en hebben we op hoge, gemiddelde en lage reflectiezones een boorkern geplaatst. Deze boorkernen zijn met behulp van CT scanner (die normaal in een ziekenhuis wordt gebruikt) beoordeeld en is het percentage holle ruimtes in de deklaag bepaald.

Deze CT scans laten een duidelijk verband zien tussen onze metingen en de hoeveelheid holle ruimtes. Juist deze holle ruimtes kunnen vocht vasthouden na een regenbui waardoor schades ontstaan. Dit is een mooie toepassing van radartechniek, waarbij de wegschades op een objectieve manier inzichtelijk worden gebracht.

Deel dit bericht