Enige tijd geleden hebben wij met succes een onderzoek voor gemeente Apeldoorn uitgevoerd. Het onderzoek toonde relatie aan tussen de reflectiewaardes en de hoeveelheid holle ruimtes in de deklaag.
Goed nieuws verspreidt zich snel. Daarom zijn we onlangs benaderd door Alex Bröring van de Gemeente Oude IJsselstreek. Er was een bijzonder schadebeeld op een weg: putjes en gaten in de asfaltdeklaag. Kan onze scanapparatuur wellicht iets zien?
Wij hebben vrijblijvend het wegvak gescand en de data daarna geanalyseerd op hoge en lage reflectiewaardes. De hoge reflecties (rode puntjes in de kaart) kwamen overeen met de schades op de weg. Deze vlakken waren echter groter dan de werkelijke schades. Dit zou kunnen betekenen dat er al wel schades aan de deklaag aanwezig zijn maar nog niet zichtbaar.
Dit onderzoek zou een basis kunnen vormen voor een nieuwe manier om de levensduur van asfalt te voorspellen. Het geeft veelbelovende resultaten, nadere toetsing is echter noodzakelijk. Daar gaan we ons op richten.
Mede hierdoor kan de wegbeheerder gerichter onderhoud plannen. Immers alleen de locaties aangeduid met rode vakken behoeven onderhoud. Dit zou niet alleen een aanzienlijke besparing betekenen maar ook een stap voorstellen in de richting van duurzaam wegonderhoud.