Een dagje meten met De Wegenscanners.
Wat houdt zo’n “Wegenscan” eigenlijk in? Wat moet er vooraf allemaal gebeuren? Hoe ziet een meetopstelling er uit? We nemen u vandaag met onze meting mee.
Een meting in Deventer. De wens van de opdrachtgever is duidelijk: de opbouw van een aantal wegen op een bedrijventerrein in kaart brengen. Die wegen zijn van tevoren in Google Maps ingetekend en we gaan deze vandaag dus inmeten.
We hebben afgesproken op een parkeerplaats bij een grote bouwmarkt. Daar is in ieder geval genoeg ruimte voor het opbouwen en het opstarten van het apparatuur.
Eerst hangen we het raamwerk met de sensoren achter op de bus. Daarna sluiten we de kabels aan.
De knopjes worden aangezet.
De groene lichtjes op het beeldscherm van de laptop melden dat alle apparatuur correct is aangesloten en klaar voor gebruik.
Tenslotte, de oranje zwaailichten gaan aan.
We kunnen vertrekken.
“We kijken in het asfalt ↓“ staat met grote letters aan beide kanten van de bus.
Hoe dan?
Nou, dat gaat zo:
De grondradar zendt een elektromagnetisch signaal uit. De (plaatselijke) laagovergangen in de weg reflecteren dit signaal en deze reflecties worden gemeten. Dit geeft de bekende zwart-witte beelden.
Ondertussen loopt het radarbeeld op het scherm van de laptop netjes door. Wanneer we over een putdeksel rijden, is dat direct te zien op het scherm. De camera aan de achterkant van de bus maakt veel foto’s. Dat is en onmisbaar hulpmiddel voor een goede interpretatie van de meetdata.
Wanneer we klaar zijn met de meting, bouwen we alles weer af en zorgen dat alle data naar de server geüpload worden. Dan kunnen we – met behulp van onze eigen software – beginnen aan de analyse ervan. In dit geval worden de gegevens uit deze meting verwerkt tot duidelijke informatie over de constructieopbouw. Onze klant krijgt een helder rapport met duidelijke overzichtstekeningen.