Bij onze metingen maken wij gebruik van twee sensoren om de asfaltdikte en de opbouw van de wegconstructie te meten. Met de grondradar meten we direct de dikte van het asfalt, met de gammaspectrometer geven we aanvullende informatie over de variatie in soorten steenslag en de overgang in wegconstructies. We krijgen regelmatig de vraag hoe nauwkeurig de metingen met onze grondradar zijn. In dit blog het antwoord.
De twee sensoren die wij gebruiken om de asfaltdikte en de opbouw van de wegconstructie te meten zijn complementair. De informatie van de gammaspectrometer geeft beter inzicht in variatie in wegopbouw en helpt bij het juister interpreteren van de grondradarmetingen. De toevoeging van de gammaspectrometer aan de grondradarmetingen levert een veel beter begrip op van de wegopbouw.
Wat is nodig voor een nauwkeurig bepaling?
Vaak krijgen we de vraag hoe nauwkeurig de metingen met grondradar zijn om de dikte van het asfalt en de fundering te bepalen. Voor een nauwkeurige bepaling is het van belang:
- te weten hoe de data moeten worden geïnterpreteerd (voldoende ervaring hebben met de grondradar in de wegenbouw en bij onduidelijke laagovergangen gericht boringen plaatsen),
- om een hoge precisie te hebben waarmee de radarlijn kan worden gevolgd (een grondradar gebruiken met een voldoende hoge resolutie, bijvoorbeeld 2000 MHz),
- de metingen goed te ijken (voldoende referentieboringen beschikbaar hebben).
De data goed interpreteren
Om de data goed te interpreteren is kennis over de wegenbouw en kennis van geofysica nodig en veel ervaring vereist. Het is niet voor niets ons team bestaat uit wegenbouwers en geofysici en ervaring hebben we: in 2015 maten we 1.400 km weg in en voerden we twee projecten met minimaal 350 km weglengte uit. Het komt voor dat de interpretatie van wegen erg complex kan zijn. Bijvoorbeeld dat er verschillende lagen op elkaar liggen, of dat door verbrijzeling de onderkant van de asfaltlaag niet goed duidelijk is. In dit soort gevallen bevelen wij aan om heel gericht boringen te nemen om te begrijpen hoe de weg er op een specifieke locatie uitziet.
Een hoge precisie hebben
Om goede informatie over de opbouw van het asfalt en opbouw van de fundering te krijgen is het van belang om een grondradar met een goede frequentie te gebruiken. Deze frequentie, uitgedrukt in MegaHertz (MHz), bepaalt hoe diep of hoe nauwkeurig we kunnen meten. Wij maken gebruik van 2 radarsystemen: een IDS 400/900 MHz antenne en een IDS 2000 MHz antenne. De 400/900 MHz antenne heeft een dieptebereik van ongeveer 2 meter en is bij uitstek geschikt om fundering en ondergrond in beeld te brengen. Met de 2000 MHz radarantenne kan in de bovenste 50 cm heel nauwkeurig de dikte van het asfalt worden bepaald en kunnen zelfs laagovergangen in het asfalt worden gemeten.
De metingen goed ijken
Een vergelijking van 177 boringen uit 7 verschillende projecten laat zien dat de nauwkeurigheid van de metingen met onze grondradar beter is dan 1.5 cm. Voor een specifiek project is de nauwkeurigheid zelfs 0.5 cm.
Conclusie
Door onze ervaring met interpretatie van de metingen (zichtbaar in de hoeveelheid ingemeten wegen in 2015), opgebouwde database aan asfaltsoorten en kwaliteit van de grondradarsystemen (een 2000 MHz grondradar waarmee rijdend kan worden gemeten) kunnen wij testresultaten leveren met een hoge precisie en een grote juistheid.