Verbeterd onderzoek conform CROW 210 richtlijn
Asfaltcentrales worden steeds strenger met de inname van freesasfalt. Dit kan leiden tot verplicht extra onderzoek van aangeleverd freesmateriaal, of zelfs tot afkeuring hiervan. De oorzaak? Strengere regelgeving rondom met name de uitstoot van centrales.
De overheid wil teerhoudend asfalt uit de keten halen en om die reden is de publicatierichtlijn CROW 210 ‘omgaan met vrijkomend asfalt’ in het leven geroepen. De asfaltcentrale besluit op basis van deze richtlijn of freesasfalt wel of niet geaccepteerd wordt. De kwaliteit van het bijgeleverd rapport is daarbij van groot belang.
Eén van de belangrijkste stappen in een dergelijke rapportage is de opmaak van een boorplan. Dit boorplan is vaak gebaseerd op een visuele inspectie van alleen de deklaag. Echter deze methodiek geeft geen informatie over de samenstelling van de asfaltlagen onder deze laag, daar gaat het vaak fout.
De Wegenscanners doen dat anders en brengen met non-destructief onderzoek de complete weg in beeld! Met diverse sensoren wordt ‘in het asfalt gekeken’ en op basis van deze informatie wordt de weg opgedeeld in homogene vakken. Deze wegvakken worden gebaseerd op de opbouw en diktes van het asfalt, gemeten met een radar, en de samenstelling hiervan, gemeten met een steenslagscanner.
Door deze homogene wegvakken te combineren met resultaten van de visuele inspectie kan een veel beter boorplan worden opgesteld, voor het CROW 210 onderzoek. De wegenscan levert de basis. Een groot bijkomend voordeel van deze scan is dat direct over het hele wegvak alle asfalt-en funderingsdiktes bekend zijn.