Wegen en het onderhoud hiervan zijn een grote kostenpost voor de gemeente. Natuurlijk zullen ook hier bezuinigingen plaatsvinden. Maar we willen daarbij meegeven dat het verstandig is om hier vooraf goed over na te denken. Want welke keuzes ga je hierin maken?
Want onderhoud is gewoon nodig en als je dit te lang uitstelt kan dit alleen maar voor meer problemen zorgen. Want door uitstel van onderhoud kan er binnen afzienbare tijd zwaarder onderhoud nodig zijn. Kapitaalvernietiging zoals dat zo mooi heet.
Een voorbeeld
Het bepalen van de asfaltonderhoudsmaatregelen gebeurt voornamelijk op basis van visuele inspecties. Wanneer er schades zijn aan de deklaag, wordt als snel aan een nieuwe deklaag gedacht. Maar de vraag is of dit juist is: kijk je niet verder dan je neus lang is? Is dit gericht onderhoud? Je hebt geen idee hebt hoe de staat is van de weg onder de deklaag. Door dieper te kijken, kun je veel meer zien.
Snelle quickscan met de draagkrachtanalyse
Met een wegenscan en aanvullend een draagkrachtanalyse kun je heel snel en gericht zien waar je je geld aan moet uitgeven. Uit de quickscan draagkracht kan heel veel informatie worden gehaald, denk onder meer aan de restlevensduur van het asfalt en de stijfheden van verharding en ondergrond. De constructieopbouw wordt inzichtelijk en aanwezige schades kunnen worden bepaald., Simpelweg, hoe erg is het asfalt eraan toe?
Lees hier verder hoe we te werk gaan bij een quickscan draagkrachtanalyse.
Ga constructief te werk!
Ga geen blind onderhoud uitvoeren, want je gaat ook geen verrot hout voorzien van een nieuw laagje verf toch? Het gebeurt te vaak dat een probleem dieper zit. Dat is wat we vaak van wegbeheerders, vaak na uitvoering, horen. Het is niet te verkopen dat je over 5 jaar weer aan de gang moet, op hetzelfde wegvak. Slim onderhoud begint bij de voorbereiding.
Klaas Wijma, beheerder wegen van de gemeente Putten, legt uit: “De Wegenscanners leveren waardevolle informatie. Op basis daarvan maken we vaak andere keuzes en zetten we ons beschikbare budget nog efficiënter in!”