Hoe maak je data waardevol?

Hoe maak je data waardevol?

Efficiënt wegbeheer met waardevolle data

Efficiënt wegbeheer wordt een stuk makkelijker met de Wegenscanners.

Met behulp van een unieke methode geven we u tot op de centimeter nauwkeurig inzicht in de status van uw wegen. Zónder overlast voor uw weggebruikers.

Terwijl we tussen alle andere auto’s rijden, scannen we het asfalt en alles wat daaronder zit. In onze heldere rapportages en tekeningen ziet u vervolgens precies wat de aanleggeschiedenis is van de weg en waar zich schades, wapening, stootplaten en andere bijzonderheden bevinden. Zo weet u exact waar onderhoud of eventueel vervolgonderzoek nodig is. U bespaart tijd en kosten.

Dat is onze kernboodschap. Dat klinkt erg eenvoudig: met een innovatief meetsysteem meten wij alles in en onder het asfalt. Vaak vertellen we dan over onze slimme en unieke meettechnieken en hoe nauwkeurig deze meetsystemen zijn. Dat technische innovatieve stukje is de boodschap die wij vaak naar buiten uitdragen, maar innovatie is veel meer dan alleen een mooie, nauwkeurige, nieuwe techniek. Een innovatie is pas geslaagd als die nieuwe techniek zinvol en begrijpelijk wordt ingezet. Met dat begrijpelijk en zinvol maken van onze meetgegevens zijn wij dagelijks bezig bij de Wegenscanners. Dat is vaak niet zo eenvoudig. Dat vraagt om technische vaardigheid: hoe ga je handig en slim om met grote hoeveelheden meetgegevens, maar dat vraagt ook om sociale vaardigheden: de vaardigheid om te luisteren naar de eindgebruiker; en de wil om te begrijpen waarvoor de klant de informatie nodig heeft.

Visualisatie technieken voor het opleveren van projecten

De vaardigheid om te luisteren naar de eindgebruiker begint al bij het eerste contact met de klant. De meeste gebruikers zijn niet bekend met onze technieken en methoden en in een gesprek blijkt vaak dat ieder project weer maatwerk is. Er is bijvoorbeeld speciale informatie nodig, of de informatie moet in een speciaal formaat van een beheerpakket worden aangeleverd. Dat betekent soms dat wij teruggaan naar de tekentafel om ons standaard product aan te passen of zelfs om geheel nieuwe vormen van data visualisatie te ontwikkelen. Afgelopen jaren heeft dit ertoe geleid dat we een groot pallet aan visualisatie technieken hebben ontwikkeld en gebruiken bij het opleveren van onze projecten.

Tekeningen of kaarten

Onze meest gebruikte manier van opleveren zijn tekeningen (of kaarten) met daarop de informatie uitgelegd op een heldere en eenvoudige manier. De meeste gebruikers vinden onze tekeningen duidelijk en visueel aantrekkelijk.

De variatie in asfaltdikte over een weg gemeten met de rijdende opstelling van de Wegenscanners. De dikte van het asfalt varieert tussen 5 cm (rood) en 100 cm (blauw).

Schetsen

Een goede schets zegt vaak meer dan 1000 woorden. In een schets kan je vaak op een eenvoudige manier de vraag over de ondergrond inzichtelijk maken. Soms ziet een schets er heel eenvoudig uit, maar juist deze eenvoudige plaatjes kosten veel tijd en aandacht om te maken.  Hier gaat de tijd niet zitten in het maken van de schets, maar in het begrijpen van het probleem en het nadenken over hoe dat in beeld kan worden gebracht. Schetsen worden vaak gemaakt wanneer wij worden ingezet om een specifieke vraag op te lossen, bijvoorbeeld vragen als “waarom is de weg daar verzakt?”, “hoe is de constructieopbouw van een kunstwerk”, “liggen er holle ruimtes onder de weg?”.

Schematische weergave van de opbouw van een weg, de ondergrond is met een grondradar in beeld gebracht.

Profielen

Sommige opdrachtgevers hebben behoefte aan inzicht uit plaatjes van bovenaf (kaarten) andere mensen krijgen een beter inzicht uit profielen met een lengte- of dwarsdoorsnede van de weg. Met het maken van profielen worstelen we nog vaak. Ook bij profielen is het van belang om te laten zien wat nodig en wat nuttig is. Overzicht krijg je uit een globale tekening, niet uit een tekening waar kleine details het grote beeld verstoren. Wanneer er moet worden gerekend met de gegevens zijn juist de kleine details en nauwkeurige plaatsbepaling nodig en is het grote beeld minder van belang. Om inzicht te geven laten wij vaak kenmerkende profielen zien, samen met het bovenaanzicht van de tekening. Dit levert op een snelle manier veel inzicht op in de opbouw van de weg.

Profiel van de opbouw van het asfalt.

Profiel van de opbouw van het asfalt. In het beeld is de dikte van het asfalt, dikte van de deklaag en een uitvullaag te zien.

App

Op een papieren kaart kan je niet inzoomen, kan je geen punten aanklikken en kan je buiten op locatie niet zien waar je bent. Daarvoor hebben wij een app ontwikkeld. Deze app kan je openen op een telefoon of tablet of je kan hem inzien via de webbrowser op je pc. Dat is handig als je zelf de ruwe meetgegevens wil bekijken en niet afhankelijk wil zijn van onze interpretatie of visualisatie.

App van de Wegenscanners: alle informatie digitaal

 

Integreren in beheerpakketten

Verschillende wegbeheerders gebruiken verschillende beheerpakketten. Deze pakketten hebben één ding gemeen: ze kunnen worden gevuld met data, en dat zijn meestal ruimtelijke data. Ondertussen hebben wij heel veel beheerpakketten voorbij zien komen en deze gevuld met informatie. Soms kunnen we dat zelf, maar vaak zijn er systeembeheerders verantwoordelijk voor de beheerpakketten en vullen wij deze systemen samen met de systeembeheerder. In deze samenwerking merken we dat, door onze kennis van GIS en CAD, elkaars taal spreken. Dat is wel zo handig om het efficiënt gedaan te krijgen.

Data samenvoegen tot homogene wegvakken

Om echt inzicht te krijgen in de status van een wegconstructie is het van belang om op hoog niveau de data te kunnen bekijken. Met onze homogene wegvakken doen we dat. Deze homogene wegvakken zijn de ultieme vorm van data integratie (in hip engels ook wel “data fusion” genoemd). Bij het maken van homogene wegvakken leggen we alle soorten van weginformatie over elkaar heen en delen de weg op in vakken met gelijke eigenschappen. Het is natuurlijk afhankelijk van de onderzoeksvraag welke eigenschappen hiervoor worden gebruikt. Bij homogene funderingsvakken kijken we vooral naar de variatie in fundering. Bij homogene vakken voor het maken van een afgestemd boorplan nemen we ook informatie over samenstelling van asfalt en laagopbouw mee.

Een tekening met de indeling in homogene wegvakken. Deze tekening laat de gemiddelde asfaltdikte van ieder wegvak zien.

Gesprek

Tekeningen, schetsen, homogene vakken en rapporten zijn mooie destillaten van de metingen, maar meestal is er ook heel veel inzicht ontstaan bij onze wegenscanner. Dit inzicht (en de kleine details) is lastig om helemaal in een rapport of tekening over te brengen. Al staat het woordelijk in het rapport opgeschreven, als het zo niet wordt begrepen komt de informatie ook niet over. Daarom is het van belang om samen de resultaten te bespreken. Zo komen ook de kleine details of onzekerheden boven tafel die anders verdwenen zouden zijn. Ook hierbij geldt: innovatie is mooi, maar communicatie is de sleutel!

Goede informatie is niet alleen goed meten

Kortom goed meten aan de weg vraagt ook om goed opleveren van de informatie. Wij denken continu na over hoe het nog beter kan en gaan graag het gesprek aan om te zien of uw project op één van bovenstaande manieren of op een andere manier in beeld kan worden gebracht.

Deel dit bericht