Aangezien Rijkswaterstaat zichzelf tot doel heeft gesteld om in 2030 volledig circulair te werken en in de toekomst 50 procent minder primaire grondstoffen te gebruiken, ligt er een grote focus op wegverhardingen. Bij de vernieuwing of reparatie van wegverhardingen ligt nu het vraagstuk hoe je bestaande materialen die vrijkomen circulair kunt hergebruiken. De uitdaging is dat men vooraf niet weet wat voor materiaal er vrijkomt, hoeveel en de samenstelling hiervan. Met onze nieuw ontwikkelde steenslagscanner kunnen steenslagsoorten in het wegdek worden herkend, om zo de hoogwaardig materiaal ook weer hoogwaardig te hergebruiken.
Om circulair te werken, is inzicht nodig in huidige wegverhardingen. In de praktijk blijkt dat deze informatie over opbouwen en samenstelling nauwelijks bekend zijn bij wegbeheerders en Rijkswaterstaat. Maar er wordt nu getest met een methode om dit snel en nauwkeurig in kaart te brengen met onze nieuwe methode. Op de vernieuwing van de A50 is de methode al volop toegepast.
In vakblad Civiele Techniek verscheen een uitgebreid artikel over deze ontwikkelde innovatie.