Wat houdt een wegenscan in?
Een dagje meten met De Wegenscanners. Wat houdt zo’n “Wegenscan” eigenlijk in? Wat moet er vooraf allemaal gebeuren? Hoe ziet een meetopstelling er uit? We nemen u vandaag met onze meting mee. Een meting in Deventer. De wens van de opdrachtgever is duidelijk: de opbouw van een aantal wegen op een bedrijventerrein in kaart brengen. […]
Welke sensoren worden ingezet bij een wegenscan?
Bij onze metingen maken wij gebruik van diverse grondradarantennes en een gammaspectrometer (hierin zijn we uniek). Aanvullend worden de metingen vastgelegd met HD camerabeelden. Deze beelden worden gebruikt om de data-analyse te kunnen verbeteren. Voor een gedetailleerde beschrijving van de sensoren, verwijzen we naar antwoorden in de categorie “sensoren”.
Over welke grondradarsystemen beschikken jullie?
Om goede informatie over de opbouw van het asfalt en opbouw van de fundering te verkrijgen is het van belang om een grondradar met een goede frequentie te gebruiken. Deze frequentie, uitgedrukt in Megahertz (MHz), bepaalt hoe diep of hoe nauwkeurig we kunnen meten. Wij gebruiken 2 radarsystemen: een IDS 400/900 MHz antenne en een […]
Hoe werkt een grondradar?
De grondradar zendt een elektromagnetisch signaal uit. De (plaatselijke) laagovergangen in de weg reflecteren dit signaal en deze reflecties worden gemeten door de ontvanger. Voorbeelden van laagovergangen zijn bijvoorbeeld asfalt/fundering, fundering/zand, zand/ondergrond maar ook een plaatselijk laagovergang bijvoorbeeld asfalt/lucht (wat een scheur of onthechting inhoudt). Het signaal plant zich in ieder een medium (materiaal) met […]
Waarom is de inzet van een bepaald type grondradar zo belangrijk?
De ene grondradar is de ander niet. Het type grondradarsysteem wat ingezet wordt is belangrijk en de inzet hiervan is afhankelijk van het meetdoel. Daarom is het voorafgaand belangrijk om het meetdoel te definiëren. Grondradarsystemen kunnen ingedeeld worden in grondgekoppelde antennes en luchtgekoppelde antennes. Een grondgekoppelde antenne ligt op de grond en zendt het signaal […]
Wat is de gammaspectrometer?
Zoals de zon licht uitstraalt, zendt de weg radioactieve straling uit. Deze straling is niet gevaarlijk en we worden er de hele dag door omringd. Niet alleen door straling uit de weg, maar ook door straling uit de bodem of door het beton uit muren. Radioactieve straling is alleen met een speciaal apparaat waar te […]
Welke gegevens verkrijgen we via de gammaspectrometer?
De gammaspectrometer levert informatie over de variatie in soorten steenslag die zijn gebruikt in de weg. Het resultaat is een kleurenkaart die inzicht geeft in de aanleggeschiedenis van de weg. De geschiedeniskaart van de weg geeft u een handvat om de weg beter te begrijpen. Hiermee kan onder andere informatie zoals asfaltdikte, draagkracht, mengselsamenstellingen van […]
Welke onderdelen kunnen worden gemeten?
Met een grondradar maak je specifiek laagovergangen in de verhardingsconstructie/ ondergrond inzichtelijk. Typische laagovergangen in de weg zijn uiteraard asfalt/fundering en fundering/ondergrond. Vervolgens zijn deze laagovergangen te vertalen naar de diktes van de lagen. Aanvullend geeft het grondradarsignaal plaatselijke afwijkingen in de data weer. Deze plaatselijke laagovergangen geven informatie over de status van de weg […]
Wat zijn specials?
Voor ons zijn specials, de niet standaard onderzoeken. Maar onderzoek en analyse naar speciale schades, gebruikte materialen en specifieke constructies. Dat kan van alles zijn, zoals bijvoorbeeld onderzoek naar de aanwezigheid van rubber in het asfalt, de aanwezigheid van de sterk plastische klei onder een wegvak of een onderzoek naar holle ruimtes onder het asfalt.
Hoe krijgen we de informatie opgeleverd?
De ingewonnen informatie wordt op een aantal manieren aangeleverd. De informatie wordt op PDF, waarbij de verschillende diktes en schades in kleurenkaarten zijn weergegeven; De data leveren we eveneens in de vorm van shapefiles aangeleverd. De shapefiles kunnen ingelezen worden in diverse beheerpakketten of GIS pakketten zoals QGIS en ArcGIS. Daarvoor verlenen we assistentie (mocht […]
Heeft het grondwater invloed op de metingen met de grondradar?
Nee, dit was vroeger zo. Momenteel zijn de radars zodanig geoptimaliseerd dat het grondwater geen invloed heeft op de metingen. De metingen kunnen prima toegepast worden in gebieden met een hoge grondwaterstand.
Wat is de meerwaarde van een wegenscan?
Heel veel bruikbare informatie voor uw wegbeheer en zekerheid in beheer en de uitvoering! Omdat de scans vlakdekkend wordt ingemeten brengt het de gehele weg in beeld. Op netwerkniveau geeft het een snel duidelijk overzicht van de opbouw/status van uw areaal. Op projectniveau voorkomt u verassingen in de uitvoering. Een wegenscan geeft u veel informatie […]
Waar wordt een wegenscan meestal voor toegepast?
Wegenscans worden vaak ingezet in onderstaande situaties: Netwerkniveau: Data op orde (constructiediktes in beheersysteem opnemen); Structureel onderzoek op stroomwegen; Na planning/ begroting CROW inspectie (schade klasse matig/ernstig); Onderzoek op rijkswegen (laagdiktes ZOAB, diktes asfalt / fundering en schades); Op projectniveau: Specifieke informatie over een weg;
Zijn jullie onafhankelijk? Zijn jullie een onderdeel van een grotere organisatie?
We zijn volledig onafhankelijk. We zijn geen onderdeel van een ander bedrijf (aannemer of ingenieursbureau). We kunnen voor zowel de aannemerij werken als voor een overheidsinstelling. We hebben geen belang bij de resultaten van de geleverde informatie
Waarom zou ik voor de Wegenscanners kiezen?
Een specialist in non-destructief wegbouwkundig onderzoek, gebaseerd op jarenlange ervaring en gedegen kennis van geofysica en de wegenbouw. We leveren duidelijke, overzichtelijke en onderbouwde informatie over de status van uw wegen. De wegenbouw is een dynamische sector waarin snelheid gewenst is. Dat weten we en hierop zijn we ingericht. Een recent klantenonderzoek liet zien dat […]
Kan een wegenscan ook ingezet worden op betonwegen?
Ja dat kan. We hebben ervaring in het scannen van betonwegen. We kijken daarbij naar de dikte van het aangebrachte beton. Ook kunnen we typische schades aan betonwegen en de fundering hiervan herkennen. Denk dan aan holle ruimtes t.p.v. de voegen n.a.v. het kipeffect, of grove scheurvorming, maar ook het herkennen van verschillende voegen. Aanvullend […]
Kan een wegenscan ook op wegen van elementenverharding?
Ja dat kan. We meten dan de verhardingsopbouw. Denk daarbij aan de dikte van de straatlaag, de aanwezigheid en de dikte van het funderingspakket en de eventuele aardebaan.
Zijn er verkeersmaatregelen benodigd voor het uitvoeren van een wegenscan? En hoe snel rijden jullie dan?
Nee, deze zijn niet nodig. Onze meetbus rijdt volledig “met het verkeer mee”, waardoor er geen verkeersmaatregelen nodig zijn. Op alle wegen houden we ons aan de geldende snelheid. Het kan voorkomen , in geval van speciale meetdoelen dat er toch verkeersmaatregelen benodigd zijn. Dat geldt ook voor meting met ons loopkarretje op drukke locaties. […]
Heeft de snelheid van meten invloed op resultaten?
De snelheid van meten heeft weinig invloed op de resultaten. De hoogste snelheid waarmee we meten is 100 km/u. In dat geval wordt iedere 8 cm data gegenereerd. Voor de laagdiktes van de verharding is dat geen probleem. Met deze snelheid bestaat de kans dat schades niet volledig in kaart worden gebracht. Vanaf een snelheid […]
Ik ben gebruiker van een GIS pakket / beheerpakket, kan de data hierin geïntegreerd worden?
De data kan digitaal in de vorm van shapefiles aangeleverd worden. We geven ook ondersteuning om de data te integreren in het GIS/beheerpakket. Hiervoor brengen we geen extra kosten in rekening. We hebben het nog niet meegemaakt dat de data niet te implementeren is in het GIS/beheerpakket.
Wat is geogerefereerde data?
De data wordt tijdens de meting vastgelegd d.m.v. een RTK GPS (zie vraag 17). Ieder datapunt is dan voorzien van een GPS positie en kan vervolgens op locatie gelegd worden in diverse softwarepakketten (denk aan GIS/ CAD)
Wat is RTK GPS?
RTK GPS is een erg nauwkeurige manier om de locatie vast te leggen. Ter vergelijking. Met de GPS ontvanger in je telefoon meet men de afstanden naar meerdere GPS satellieten die in een baan om de aarde draaien. Met deze afstandsmetingen “snijdt” men zich in feite in. Voor een GPS-positie heeft men minimaal zicht naar […]
Kan een wegenscan ook voor kunstwerken worden uitgevoerd?
Ja, dat kan zeker. Dikwijls voeren wij metingen uit op kunstwerken (bruggen, tunnels etc) op diverse wegen, zowel in de tender- als in de voorbereidingsfase. Bij deze metingen verzamelen wij informatie over de dikte van het asfalt, dikte uitvulbeton, configuratie van de wapening of de dekking hiervan. Ook voeren we analyses uit naar de diverse […]
Zijn er altijd (asfalt)boringen benodigd om de data te valideren/ ijken?
Nee niet altijd, maar soms is een boring wel erg handig. We hebben inmiddels zoveel ervaring met het bepalen van de asfaltdiktes dat we geen extra informatie nodig hebben. We valideren onze waarden dan met asfaltboringen uit andere projecten. Uiteraard kunnen boringen worden gezet, waardoor de informatie nog iets betrouwbaarder wordt (hoogste betrouwbaarheidsniveau). Soms komt […]
Wat is het verschil tussen ijken en valideren?
IJken: De grondradarmeting legt de looptijd van de radiopuls vast tussen het moment van uitzenden en het moment van ontvangst van het signaal dat weerkaatst op een laagovergang. Deze looptijd hangt af van de voortplantingssnelheid van de radargolf in het asfalt. Voor het ijken van deze metingen met grondradar naar een dikte van het asfalt […]
Hoe snel kan een meting uitgevoerd worden en wanneer beschik ik dan over informatie?
Meestal meten we binnen 1 week na opdracht. Afhankelijk van de complexiteit en hoeveelheid data, leveren we de informatie binnen 2-3 weken na meting.
Wat is de Wegenscanners-app?
Om de informatie eenvoudig digitaal in te zien, hebben we een app/website ontwikkeld, waarop de gegevens digitaal in te zien zijn. De informatie van de asfaltdikte kunnen wij dan ook via deze app leveren. Met deze app kan op de locatie, met behulp van GPS de dikte van het asfalt in het veld aangegeven worden. […]
Kunnen lastig te bereiken locaties, fietspaden, smalle straten, kades, etc. ook worden gemeten?
Ja, dat is mogelijk. Naast het rijdend systeem beschikken wij ook over een model “kinderwagen”. Dit systeem wordt vooral ingezet op lastig te bereiken/ meten locaties. Op onderstaande foto staat dit systeem weergegeven. Zie ook het antwoord op deze vraag.
Kan een scan ook worden gecombineerd met andere meetmethoden?
Ja, dat kan zeker en soms dat adviseren we ook. Goede informatie voor een project of het beheer is belangrijk. De scan levert deze informatie. Op basis van deze informatie adviseren we hoe het eventuele vervolgonderzoek uit te voeren. Denk aan een visuele inspecties, draagkrachtmetingen of een gericht boorkernonderzoek (schades/teer). Uiteindelijk kan een verhardingsadvies worden […]
Kunnen jullie ook een verhardingsadvies geven?
Je wel leveren ook een verhardingsadvies. Dit doe we niet alleen op basis van een wegenscan. Een scan ligt echter wel aan de basis van de het advies. Het ligt aan de situatie ter plaatse. Naast een scan zullen we waar nodig inspecties / metingen/ boringen uitvoeren. Vervolgens zal op basis van alle informatie een […]
Hoe nauwkeurig zijn de metingen van de Wegenscanners?
Daar hebben we een blog over geschreven. Lees het blog
Past een Wegenscan ook in de methode Wegbeheer volgens het CROW?
Dat kan prima. Data op orde vormt de basis voor goed wegbeheer. Dit is ook de visie van het CROW. De scan levert informatie over de diktes en de status van het asfalt. Vervolgens wordt de informatie vastgelegd in het beheerpakket. De meeste wegbeheerders gebruiken de CROW systematiek voor weginspecties. Uit de inspectie volgen een […]
Is de ingewonnen data vaker te gebruiken?
De ingewonnen data kan meervoudig gebruikt worden. De ingewonnen scandata kan uitgewerkt worden op enkele onderdelen (bijvoorbeeld de dikte van het asfalt en de fundering). In een later stadium kunnen van dezelfde dataset andere aspecten worden uitgewerkt. Bijvoorbeeld schades en de bodemopbouw. Daarnaast kunnen oude datasets in een later stadium worden vergeleken met nieuwe datasets […]
We hebben maar enkele wegen die interessant zijn voor een scan. Hoe gaan jullie daar mee om?
Dat is geen probleem. We adviseren de dag vol te maken omdat de meetbus er toch al is. De extra ingewonnen data kunnen we op een later tijdstip uitwerken.
Wat houdt de quickscan draagkracht (SWP methode) in?
Quickscan draagkracht De Quickscan draagkracht is een veel gebruikte methode voor snel inzicht in de draagkracht van uw wegen op netwerkniveau. Deze methode is samen met onze partners ontwikkeld en veel wegbeheerders passen deze methodiek toe. Wat houdt dit in? Uitvoeren radarmetingen (bepalen dikte asfalt en fundering); Uitvoeren valgewichtdeflectiemetingen (VGD); Visuele schouw; Snel inzicht in […]
Kunnen jullie nog meer metingen verzorgen?
Ja, naast radarmetingen kunnen we ook andere metingen/inspecties verzorgen, dat doen we samen met onze partners. Denk daarbij aan: Boorkernonderzoek; Visuele inspecties; Valgewichtdeflectiemetingen; Dwars en langsvlakheidsmetingen; Stroefheidsmetingen;
Kunnen de metingen ingezet worden voor de monitoring van bouwverkeer?
De quickscan draagkracht is een uitstekende methode om de nulsituatie (leeftijd) van de weg vast te stellen en na afloop kan dezelfde meting weer verricht worden waarna de versnelde degeneratie als gevolg van het bouwverkeer bepaald kan worden.
Draagt een wegenscan bij aan duurzaamheid?
Een wegenscan draagt zeker mee aan duurzaamheid in de breedste zin van het woord. Een aantal voorbeelden: Een scan werkt effectief en snel en levert informatie die je nodig hebt op netwerkniveau zonder te hoeven boren; Indien er voor de uitvoering destructief onderzoek uitgevoerd dien te worden. Zorgen we dat het destructieve onderzoek veel gerichter […]
Hoe kan een vervolgonderzoek beter ingericht worden?
Alle informatie (diktes, schades, bijzonderheden in de opbouw) die we leveren is op coördinaten vastgelegd. Op basis van de informatie kan een vervolgonderzoek (vaak in de vorm van boringen) veel efficiënter en gericht (op coördinaat) worden uitgevoerd, bijvoorbeeld waar een bepaald funderingsmateriaal is toegepast of daar waar schades in het asfalt aangetroffen zijn.